Ken Courtney, Ju$t
Another Rich Kid
Promotion and solicitation are integral to tourism and also the art
world. For Eispavillon, Ken Courtney, Ju$t Another
Rich Kid, has created posters that use status signifiers of Western
culture. Dior, Chanel, Yves Saint-Laurent and other luxury brands, are
used to promote Eispavillon, even though they have nothing to do with
the content of the exhibition. These are paired with a list of Islamic
names. Without additional explanation for the lists, the poster is a
promotion of promotion for, but not about, Eispavillon. Courtney’s work
calls into question the way by which status signifiers are exploited
in advertising for solicitation of target audiences – in this case luxury
brands attract ski resort travelers. Courtney also provokes a reconsideration
of the familarity with luxury brands versus the unfamilarity with the
values of another culture, prompting the question: what are we worshipping?
Courtney's work was produced in an edition
of 2000 and posted throughout the village of Saas-fee.
Promotion
et sollicitation participent également du tourisme et du monde de l’art.
Pour Eispavillon, Ken Courtney, de Ju$t Another Rich Kid, a imaginé
des affiches qui détournent des marques de luxe, éloquents symboles
d’un statut social dans la culture occidentale. Dior, Chanel, Yves Saint-Laurent
et d’autres griffes sont utilisés au service de la publicité de Eispavillon,
quand bien même ces grandes marques n’ont rien à voir avec le contenu
de l’exposition. Celles-ci sont également couplées avec une liste d’icônes
tirées de la culture islamique. Renvoyant sans autre explication à une
série de noms, l’affiche se fait ainsi promotion de la promotion pour
- et non pas sur - Eispavillon. L’oeuvre de Courtney interroge de la
sorte la façon dont des signes révélateurs d’un statut social sont exploités
en vue de la sollicitation de publics cibles. Dans ce cas, en l’occurrence,
les marques de luxe attirent les amateurs de sports d’hiver. L’artiste
pousse également à reconsidérer notre familiarité avec des marques de
luxe et, a contrario, notre méconnaissance des valeurs issues d’une
autre culture.
|
|
|
|
|
| |